Financiële overzichten

Incidentele baten en lasten

Incidentele baten en lasten

 
Het overzicht incidentele baten en lasten hebben we opgesteld volgens de ambtelijke handleiding incidentele baten en lasten van de provincie. Het gebruik van de handleiding en het overleg met de toezichthouder hierover leidt tot de volgende interpretatie of een post incidenteel of structureel is.

  • Als de taak structureel is, is het géén incidentele post, behalve als het gaat om zodanig bedrag dat hierdoor het begrotingssaldo te veel wordt beïnvloed.
  • Een last of een baat wordt alleen opgenomen wanneer hij materieel is, dat wil zeggen substantieel van omvang. De gemeente mag zelf deze grens bepalen. De provincie stelt voor 0,01 tot 0,05% van de omzet. Wij stellen voor € 50.000 omdat dit aansluit bij de grens waarover we rapporteren bij onder- en overschrijdingen.
  • Alle mutaties in de reserves zijn per definitie incidenteel, behalve de reserves die kapitaalslasten dekken en de exploitatiereserve. Dus ook de jaarlijkse gelijkblijvende dotaties worden als incidenteel beschouwd. Hiervoor geldt de hiervoor genoemde grens van € 50.000 niet.

Bijna alle mutaties in onderstaande tabel betreffen de reserves. Daarbij zijn de stortingen in de reserves lasten en de onttrekkingen aan de reserves zijn baten. Voor de uitzonderingen hierop treft u onder de tabel per onderwerp een toelichting aan ter onderbouwing van het incidentele karakter. Deze onderbouwing is mede de basis voor de beoordeling vanuit de provincie in het kader van het toezicht en daarmee de structurele sluitendheid van de begroting.

Bedragen x € 1.000

2024

2025

2026

2027

Programma

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Verkeer, vervoer en waterstaat

Civieltechnische-kunstwerken

          -18

          -18

          -18

          -18

Straatmeubilair

          -20

          -20

           14

          -20

           15

          -20

           15

Rehabilitatie wegen

        -505

           13

        -530

           22

        -534

           24

        -534

           65

Onderhoud wegen naar voorziening

      5.000

Storting in voorziening wegen

     -5.000

GMP+ verkeersonderzoeken

           45

           45

Totaal Verkeer, vervoer en waterstaat

     -5.543

      5.058

        -568

          81

        -572

          39

        -572

          80

Onderwijs

Locatiegebonden kosten Integraal HuisvestingsPlan

     -1.270

     -1.270

     -1.260

Totaal Onderwijs

     -1.270

           -  

     -1.270

           -  

     -1.260

           -  

           -  

           -  

Sport, cultuurproductie en -participatie recreatie

Kunst

            -8

            -8

            -8

            -8

Totaal Sport, cultuurproductie en -participatie recreatie

           -8

           -  

           -8

           -  

           -8

           -  

           -8

           -  

Sociaal Domein

Gratis lidmaatschap bibliotheek

           35

Totaal Sociaal Domein

           -  

          35

           -  

           -  

           -  

           -  

           -  

           -  

Volksgezondheid en milieu

Transitiefonds energie ivm geldlening GWB

          -84

          -80

          -77

          -73

Lasten transitie energie projecten 2023

        -350

Transitiefonds energie projecten 2023

         350

Egalisatiereserve afval

          -65

          -97

        -165

        -153

Totaal Volksgezondheid en milieu

        -499

         350

        -177

           -  

        -242

           -  

        -226

           -  

Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing

Beleid huisvesting internat. werknemers

           50

Afroming ARG

      2.000

Totaal Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing

           -  

          50

           -  

      2.000

           -  

           -  

           -  

           -  

Bestuur en ondersteuning

Onttrekking AR voor exploitatiereserve

     11.500

Exploitatiereserve

    -13.500

Teamontwikkeling t.l.v. IZA-gelden

           19

           19

Totaal Bestuur en ondersteuning

           -  

          19

   -13.500

    11.519

           -  

           -  

           -  

           -  

Totaal incidentele baten en lasten 

     -7.320

      5.512

    -15.523

     13.600

     -2.082

           39

        -806

           80

 
Onderbouwing incidentele karakter

Programma 2
Onderhoud wegen naar voorziening (2024 last € 5.000.000)
Bij de jaarstukken 2022 is een bedrag van € 5.000.000 in de reserve gestopt die bedoeld was om toe te worden gevoegd aan de voorziening onderhoud wegen. Omdat er op dat moment geen actueel beheersplan aan ten grondslag lag, is dit om BBV technische redenen niet toegestaan. Inmiddels ligt dit plan er wel en kan het bedrag alsnog worden overgeheveld van de reserve naar de voorziening. Deze overheveling moet lopen via de exploitatie. Aangezien de onttrekking uit de reserve als incidenteel wordt aangemerkt, geldt dit impliciet ook voor de betreffende storting in de voorziening. Dit om te voorkomen dat het resultaat over 2024 hierdoor negatief wordt beïnvloed.  

Programma 4
Locatiegebonden kosten Integraal huisvestigingsplan (2024 last € 1.270.000, 2025 last € 1.270.000 en 2026 last € 1.260.0000)
In de komende jaren doen wij als gemeente forse investeringen in de huisvesting van onderwijs. De meeste kosten hiervan kunnen worden geactiveerd en vervolgens gedurende de looptijd worden afgeschreven. Er zijn ook echter kosten waarvan activering op grond van het BBV niet mogelijk is. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld sloopkosten en huur van noodlokalen. Het betreft hier weliswaar kosten voor een structurele taak maar gezien het bijzondere karakter, en de hoogte hiervan, kunnen deze kosten ook als incidenteel worden beschouwd. Zij beïnvloeden namelijk het betreffende begrotingsresultaat te sterk.

Programma 7
Lasten transitie energieprojecten (last 2024 € 350.000)
Vanuit het transitiefonds energieprojecten wordt voor 2024 een bedrag beschikbaar gesteld voor incidentele projecten. De betreffende onttrekking uit de reserve wordt als incidenteel gezien. Het betreft ook hier kosten voor een structurele taak maar gezien het bijzondere karakter, en de hoogte hiervan, kunnen ook deze kosten als incidenteel worden beschouwd. Anders zou ook hier een onredelijke beïnvloeding van het begrotingsresultaat plaatsvinden.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2023 13:42:38 met de export van 10/31/2023 13:32:28