2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Ontwikkelingen

Doortrekking A15
In 2022 heeft de Raad van State een tussenuitspraak gedaan over het rekenmodel met betrekking tot
stikstof. Een definitieve uitspraak over het tracé-besluit volgt nog. Realisatie duurt sowieso nog een aantal jaren. Daarom werkt de Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen aan een maatregelenpakket voor knelpunten in verband met de vertraagde realisatie en de toenemende mobiliteitsdruk in de regio. Dat maatregelenpakket wordt vervolgens met het ministerie besproken.  

Openbaar vervoer
Op dit moment geldt een tijdelijke noodconcessie voor het busvervoer tot medio 2026. Dit komt omdat het aantal reizigers in het openbaar vervoer is gedaald door de coronacrisis. Het is nog niet op het niveau is van daarvoor. Ondanks financiële tekorten in het openbaar vervoer wordt voor 2024 ingezet op behoud van bestaande buslijnen en dienstregelingen.

Leefbaarheid
Het mobiliteitsvraagstuk is breder dan 'hoe kom ik van A naar B?'. Het oplossen van knelpunten kost tijd. Ondertussen groeit het aantal verkeersbewegingen en het aantal kwetsbare verkeersdeelnemers gewoon door. Dit betekent dat de druk die we ervaren op woongenot en verkeersveiligheid groter wordt.  

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2023 13:42:38 met de export van 10/31/2023 13:32:28