4. Onderwijs

Wat gaan we doen in 2024?

Kinderen en jongeren ontwikkelen zich veilig en prettig gedurende hun schoolperiode (doel 1)

  • We bevorderen de doorgaande ontwikkelingslijn naar het onderwijs en verbeteren de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Dat doen we door pedagogisch medewerkers VVE van SKAR, Kinderopvang Zonnekinderen en Kinderopvang de Linge te trainen in planmatig werken aan doelen en opbrengstgericht werken.
  • We voeren projecten uit die de zelfredzaamheid van kinderen in het leerlingenvervoer versterken. Dit doen we door kinderen te leren zelfstandig te reizen met de fiets en/of het openbaar vervoer.

Goede onderwijshuisvesting (doel 2)

  • We gaan verder met de uitvoering van de eerste termijn van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP). Het gaat om de meerjarige projecten: OBC De Heister in Bemmel, IKC Het Sterrenbos in Huissen, IKC De Vonkenmorgen in Gendt en IKC De Doornick in Doornenburg.
  • Op basis van de uitkomsten van de evaluatie van het IHP starten we met de actualisatie van het IHP. We streven naar een inclusief en visie gedragen IHP. Dit wordt het kader voor toekomstige plannen voor nieuwbouw en renovatie. Waarbij leerlingen met en zonder beperkingen zoveel mogelijk samen naar school gaan. Waarbij we rekening houden met de inhoudelijke invulling van het onderwijs en het daarbij horende gebouw en omgeving.
  • We gaan werken met de financiële normeringen uit het kwaliteitskader van Ruimte OK. Deze normeringen zijn hoger dan waar we tot nu toe mee rekenen. Het kwaliteitskader is op initiatief van de VNG, PO-raad, VO-raad en het waarborgfonds & kenniscentrum kinderopvang opgesteld. Dit kader vertrekt vanuit de kennis dat een goed onderwijsgebouw een positief effect heeft op het gedrag, welbevinden en leerproces van de leerlingen en leerkrachten die het gebouw dagelijks gebruiken.

Bekendheid en kennis rondom laaggeletterdheid bij professionals en inwoners vergroten om het aantal laaggeletterden te verminderen (doel 3)

  • We werken hiervoor regionaal samen. We trainen professionals in het herkennen van laaggeletterdheid en het zorgen voor passende ondersteuning. En we maken onze samenleving er meer bewust van. Om op deze manier laaggeletterdheid bespreekbaar te maken, meer laaggeletterden te bereiken en hen passend te ondersteunen.
  • We breiden de servicepunten van de bibliotheek uit met activiteiten op het gebied van taal en digitale vaardigheden.
Deze pagina is gebouwd op 10/31/2023 13:42:38 met de export van 10/31/2023 13:32:28