De paragrafen

Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Wijzigingen risico’s t.o.v. jaarstukken 2022
Ten opzichte van de jaarstukken 2022 zijn er een aantal wijzigingen in de risico’s met een risicoscore van 15 of hoger zichtbaar. Zie hiervoor de beschrijving in de vorige paragrafen. De wijzigingen in de overige risico’s worden hieronder nader toegelicht.

  • Het risico onvoldoende investeringsreserves is komen te vervallen omdat hiervoor in de Kadernota 2024 extra middelen zijn opgenomen. Hierbij gaat het om klein onderhoud, onderhoud wegen, onderhoud gemeentelijke gebouwen en onderhoud buitensportaccomodaties.

Er zijn een aantal thema’s waar de gemeente mee te maken heeft, of gaat krijgen, die lastig te kwantificeren zijn. Deze onderwerpen gaan mogelijk een risico worden in de toekomst en zijn daarom in deze fase goed om te benoemen.

  • De PFAS en stikstof problematiek is nog steeds relevant en leidt tot vertraging in projecten voor woningbouw en infrastructuur. Ondanks dat de nodige woningen zijn gerealiseerd, heeft het gevolgen voor de ambitie van woningbouwplannen.
  • Bij de aanleg van maatschappelijk vastgoed en bedrijventerreinen en woonwijken wordt de nieuwbouw aangesloten op het elektriciteitsnet door Alliander. Alliander heeft aangegeven dat er nog slechts beperkt capaciteit is op het net door netwerkcongestie. Hierdoor moeten in de nabije  toekomst keuzes gemaakt worden wie er voorrang krijgt bij de aansluiting. Hierdoor moeten andere projecten wachten op aansluiting en/of ingebruikneming. Dit probleem blijft zich de komende jaren voordoen.
  • De Omgevingswet treedt in werking op 1 januari 2024. De wet beoogt onder meer procedures in aantal en omvang te vereenvoudigen. Juridisch is sprake van een overgangstermijn. In de praktijk betekent dat een transitie naar plannen en procedures volgens de nieuwe wet. Die transitieperiode is nodig voor inwoners, bestuur en organisatie om nieuwe planvormen en procedures zich eigen te maken. Om dit proces te beheersen is het budget voor implementatie verlengd tot en met in eerste instantie 2025. Ook worden er interne opleidingen en trainingen gevolgd en monitoren we interne werkafspraken met de omgevingsdienst. Daarnaast inventariseren we de gevolgen voor verschillende teams. Zodat benodigde middelen in uren en menskracht duidelijk worden en kunnen worden verwerkt in de reguliere exploitatiebudgetten.
  • Voor de ontwikkeling van bedrijventerrein Agropark III wordt voor glastuinbouw gereserveerde ruimte ingewisseld. De provincie heeft schriftelijk bevestigd onder welke voorwaarden Agropark III kan worden ontwikkeld en de gemeente kan aan die voorwaarden voldoen. De verwachting blijft wel dat nieuwe kavels met enige vertraging beschikbaar komen en daarmee de verkoop langer op zich laat wachten.
  • De landelijke Hervormingsagenda Jeugd is op 19 juni 2023 definitief vastgesteld, ondertekend en aangeboden aan de Tweede Kamer en Eerste Kamer. Momenteel wordt landelijk gewerkt aan de uitwerking van deze Hervormingsagenda Jeugd. Op dit moment onderzoeken we wat de Hervormingsagenda en de daarmee gepaarde bezuinigingen per 1 januari 2026 voor ons gaan betekenen. Het risico bestaat hier dat de opgenomen taakstelling niet gehaald wordt.
  • Regionaal is gestart met een tariefonderzoek voor Wmo en Jeugdzorg. Aanleiding hiervoor is onder andere de aankondiging van de AMvB reële prijs Jeugdwet. Aangezien de diverse zorg gerelateerde CAO’s de afgelopen tijd zijn opengebroken en de loonkosten daarmee enorm zijn gestegen, verwachten we een flinke prijsstijging in de kosten. De insteek is om de tarieven per 1 januari 2024 in te laten gaan. Op dit moment is deze mogelijke prijsstijging nog niet meegenomen in de budgetten.

Uit de Monte Carlo simulatie komt een totaal benodigde weerstandscapaciteit van € 5.791.557. Dit is
€ 1.290.426 hoger dan in de jaarrekening 2022.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2023 13:42:38 met de export van 10/31/2023 13:32:28